Profitabilitatea organizarii comertului international
Resursele naturale din lume sunt distribuite in diferite rapoarte intre state, fapt care a fost motivul principal pentru aparitia comertului international. De exemplu, cromul este extras in una dintre tari, iar petrolul este extras in cealalalta. Ambele tari au nevoie atat de benzina, cat si de otel cromat pentru fabricarea de piese pentru vehicule. Rezultat – comertul intre aceste tari, crom si benzina. Romania exporta lemn brut si cereale in conformitate cu acest sistem, importand ananas si banane.
De ce unele state importa marfuri pe care le produc si ele?
Statele Unite importa vehicule si televizoare produse in Japonia, in ciuda faptului ca ei insisi sunt producatori majori ai industriei de automobile si de electronice. Potrivit statisticilor, Statele Unite importa aproximativ 21% din autoturisme, iar productia proprie pentru export este de aproximativ 11%. De ce sa importati masini straine pentru a le plati prin vanzarea de produse auto nationale catre alte tari?
Export – vanzarea pe teritoriul altor tari a marfurilor produse de diferite sectoare ale economiei nationale.
Import – cumparare din unul dintre statele lumii de bunuri fabricate pe teritoriile acestora.
Un avantaj absolut este principiul economiei, bazat pe diferentele unei tari fata de altele in ceea ce priveste costul fabricarii unor produse identice.
Principiul avantajului absolut este atunci cand pozitia castigatoare a statului este de a se specializa in productia de bunuri specifice fabricate sau cultivate la cel mai mic cost decat in alte tari.
Aceasta specializare, bazata pe principiul avantajului absolut, conduce la utilizarea cea mai eficienta a resurselor planetei. Ca rezultat, se produce o economie mondiala, care asigura producerea unui produs de catre tarile care pot cheltui un minim de resurse. O atentie deosebita este acordata de organizatiile internationale si guvernele statelor pentru dezvoltarea comertului international.
Industrializare neuniforma
Distributia inegala a resurselor naturale si baza principiului avantajului absolut nu ofera o imagine completa a intelegerii comertului international. Iar acest lucru, pentru economie ca stiinta, a fost clar la inceputul secolului al XIX-lea, la finalizarea procesului initial de industrializare. Tarile principale au aparut, ale caror costuri de productie pentru bunurile din diferite industrii au fost mult mai mici decat in alte tari.
Folosind principiul avantajului absolut, tarile de frunte ar fi trebuit sa opreasca furnizarea de produse tarilor mai putin dezvoltate, dar acest lucru nu s-a intamplat.
In Anglia, economistul si marele om de stiinta David Ricardo (1772-1823) a deschis voalul secretelor comertului international si a fost capabil sa discearna principiul avantajului relativ in dezvoltarea unei economii externe.
Principiul avantajului relativ este beneficiul oricarui stat care consta in exportul bunurilor respective, costul alegerii care este mult mai redus decat in alte state, adica este logic ca statul sa produca bunuri specializate, a caror productie extinsa este asociata cu cel mai mic cost de alegere decat in tarile in care vinde aceste bunuri.
Nimeni nu efectueaza astfel de calcule in practica reala a relatiilor comerciale. Calculele de inlocuire sunt analiza raportului preturilor de pe pietele nationale si externe. Un astfel de raport in prezenta altor conditii identice, corespunde diferentelor in performanta relativa a marfurilor.